8tracks icon Behance icon Blogger icon CodePen icon Delicious icon DeviantArt icon Dribbble icon Etsy icon Facebook icon Flickr icon Foursquare icon GitHub icon Google+ icon Instagram icon Last.fm icon LinkedIn icon Myspace icon PayPal icon Pinterest icon SoundCloud icon Stack Overflow icon StumbleUpon icon Tumblr icon Twitter icon Vimeo icon YouTube icon Yelp icon

Roel Wilbers

  • - Coaching
  • - Training
  • - Fysio

Pilot lessen mentale gezondheid binnen de BMS

Binnen de BMS zijn we gestart met lessen over mentale gezondheid. In de bovenbouw klas van Ferti zijn we in maart 2024 een pilot gestart. Op deze pagina wil ik jullie er graag wat meer uitleg over geven.

De aanleiding is de tendens dat kinderen en jongeren steeds meer en eerder last krijgen van mentale onrust en problematiek. De cijfers tonen dat stress problematiek onder studenten hoger is dan waar dan ook in het bedrijfsleven en steeds minder bewegen, meer suiker inname en vooral ook beeldschermen en social media, heeft ook veel invloed op de mentale gesteldheid en gezondheid.

Hoe jonger de kinderen tools meekrijgen op dit vlak, hoe beter ze met de uitdagingen van de moderne maatschappij kunnen omgaan. Uitdagingen waar ook wij volwassenen vaak mee kampen en waar er nog veel kennis en inzicht ontbreekt en er vooral vaak weinig tot niets voorhanden is om daarmee om te gaan. De nadruk ligt vaak op interventies als er al problemen zijn, terwijl er wel degelijk effectieve methodes en middelen bestaan om jezelf mentaal sterker en belastbaarder te maken.

Aangezien dit een redelijk nieuw onderdeel is, willen we jullie meenemen in wat meer informatie over het programma.


De gastdocent

Ik kan me voorstellen dat jullie graag willen weten wie deze lessen verzorgt en wie weet kennen jullie me van het schoolplein. Hier wil ik me graag even kort verder voorstellen. Mijn naam is Roel, ik ben de vader van Jess die in groep 3 zit bij Lian en Martine en ik werk als fysiotherapeut en trainer. Ik geef al jaren trainingen aan groepen mensen binnen en buiten het bedrijfsleven over onderwerpen als mentale gezondheid, omgaan met stress, het verbeteren van je relatie met je smartphone en social media en het verhogen van de mentale productiviteit. Ik heb daarnaast een bedrijf in meditatietrainingen en ben gecertificeerd ademcoach in meerdere opleidingen.

Sinds 2017 geef ik ook op de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam workshops en ben ik me gaan verdiepen in de problematiek onder jongeren. Daar ben ik, zeker als ouder van een jong kind, behoorlijk van geschrokken. Met mijn trainingen ben ik me sindsdien ook specifiek gaan richten op het helpen van jongeren. Ook al voor de studententijd komen steeds meer kinderen in de problemen en ik realiseerde me dat wij als mensen eigenlijk nergens de kennis en tools om jezelf te kunnen helpen en reguleren krijgen tijdens ons opgroeien. Als elk kind dit al op de basisschool zou leren, zou dat heel veel problemen kunnen voorkomen.

Met dat plan ben ik naar de BMS gestapt. Daar waren ze meteen heel enthousiast en hebben we deze pilot gestart. Voor de volledige transparantie: net als de meeste trainingen die ik geef aan studenten en jongeren, doe ik dit op volledig vrijwillige basis en hoeft er ook binnen de BMS geen budget voor vrijgemaakt te worden.


De aanpak

Waar onderwerpen als stress en onrust uitgelegd worden, gaan de lessen voornamelijk over hoe het werkt in je brein en je gevoel en hoe je jezelf kunt helpen als je je bijvoorbeeld onrustig voelt. Op een laagdrempelige manier krijgen de kinderen zo kennis en tools over zelfregulatie waarbij de focus niet op het probleem ligt maar meer op preventie en het mentaal fit en belastbaar worden en blijven.

In lessen van 45 minuten wordt er telkens een onderwerp uitgelicht en leren ze op een interactieve manier hoe het werkt hun lichaam en geest en hoe ermee te werken, zodat ze niet overgeleverd zijn aan zaken als stress en overprikkeling, maar leren controle te krijgen over wat er intern allemaal gebeurt. Ze krijgen meer kennis en inzicht en leren van tools zoals mindfulness oefeningen om in contact te komen met wat er van binnen speelt en hoe ze de rust in zichzelf te kunnen vinden, evenals eenvoudige ademtechnieken om hun toestand te veranderen.


Vragen en feedback zijn welkom

Mochten er vragen zijn over het programma, schroom niet me een mailtje te sturen op roel@roelwilbers.nl.

Uiteraard hoor ik, zeker in deze pilotfase, ook heel graag feedback over hoe de kinderen het ervaren hebben en waar het eventueel beter kan.


De lessen

Elke twee weken is er een les en beneden vinden jullie wat meer uitleg over de inhoud. Ook zijn er vaak tools of oefeningen die ik de kinderen leer en die zullen hier gedeeld worden zodat ze naar wens ook thuis of samen geoefend kunnen worden. En wellicht zijn ze voor jezelf ook handig 🙂


Les 1: Rustig worden

Deze les gaat over waarom het handig is om rustig te worden. Aan de hand van voorbeelden uit de topsport, leren ze dat mentaal kalm zijn je prestaties verbetert op school maar ook daarbuiten, maar vooral ook je jezelf beter voelt en sociaal contact fijner is. We gaan erop in dat rust en balans altijd van binnenuit komt en hoe het ‘stille plekje in jezelf’ te kunnen vinden.

Voor deze les heb ik voor de kinderen een oefening opgenomen die aansluit bij wat ze geleerd hebben en die ze zelf of samen met jou kunnen doen als ze zich onrustig voelen. Het is ook een ideale oefening om in de avond voor het slapen gaan te doen en om sowieso regelmatig te doen want hoe vaker en meer contact ze ermee kunnen maken, hoe sneller en beter ze het kunnen vinden als ze het nodig hebben.


Les 2: Je innerlijke wereld ontdekken

Deze les gaat over onze innerlijke wereld verkennen. Wat komen we daar tegen? En hoe werkt het binnen in ons eigenlijk?

We hebben samen gebrainstormd over wat een gedachte is, wat een gevoel is en wat een emoties is. Waar die zitten in het lijf, hoe lang ze duren en waarom we ze eigenlijk hebben. En wat de verschillen zijn tussen gevoelens en emoties.

Deze les legt de basis voor de volgende, waarin we er dieper op in gaan hoe onze geest beter te begrijpen en zelf te kunnen managen.