8tracks icon Behance icon Blogger icon CodePen icon Delicious icon DeviantArt icon Dribbble icon Etsy icon Facebook icon Flickr icon Foursquare icon GitHub icon Google+ icon Instagram icon Last.fm icon LinkedIn icon Myspace icon PayPal icon Pinterest icon SoundCloud icon Stack Overflow icon StumbleUpon icon Tumblr icon Twitter icon Vimeo icon YouTube icon Yelp icon

Roel Wilbers

  • - Coaching
  • - Training
  • - Fysio

Ademwerk

De ademhaling is de snelste manier om zowel je mentale als fysieke toestand te veranderen. Dat komt omdat je ermee in kunt tappen in de diepste delen van het zenuwstelsel; het autonome zenuwstelsel. Je autonome zenuwstelsel kun je zien als een soort van thermostaat en regelt, volledig automatisch en zelfstandig (autonoom), zaken als bloeddruk, transpiratie, hartfrequentie en zuurtegraad. En dus je ademhaling. De invloed van het autonome zenuwstelsel is groot en overruled het deel dat we wel kunnen aansturen gemakkelijk omdat het over overleven gaat. Zo zal niemand erin slagen om zijn leven te beëindigen door de adem in te houden. De drang naar overleven is te groot en je systeem neemt dat automatisch weer over.

Van alle dingen die gereguleerd worden door het autonome zenuwstelsel, is de ademhaling de enige functie die we bewust kunnen beïnvloeden. Op deze manier kunnen we invloed uitoefenen op de diepere en krachtigste delen van ons zenuwstelsel.

Ademwerk is relatief nieuw voor de meesten. Het is echter eerder hervonden dan nu uitgevonden. In vele oude culturen zoals in Tibet, India en China, de Romeinen en Afrikaanse stammen gebruikten de adem als tool om tot betere gezondheid, functioneren en presteren te komen. De bekendste ademtechnieken bij ons zijn waarschijnlijk de duizenden jaren oude Pranayama technieken die in de yoga gebruikt worden.

De ontwikkeling van onze maatschappij en cultuur is gegaan aan de hand van de wetenschap en in plaats van de methoden waar de natuur ons van heeft voorzien, zijn we ons gaan richten op de medische en farmaceutische opties. Zelfs als het aankomt op ademhalingsproblematiek als hyperventilatie, astma en COPD. Oefening van en onderzoek naar de ademhaling was er nauwelijks nog, mede omdat de ademhaling niet of veel moeilijker te patenteren en tot een lucratief verdienmodel te maken is. Terwijl het wetenschappelijk onderzoek dat er gedaan werd door de eeuwen heen, eigenlijk allemaal tot dezelfde conclusies kwam over waar een goede ademhaling aan voldoet en dat het vele positieve effecten heeft.

Het steeds verder verdwijnen van de eeuwenoude wijsheid over het ademen, heeft de laatste jaren een kentering doorgemaakt en daar zijn twee belangrijke redenen voor. Wim Hof is de eerste. Hij heeft ademen echt weer op de kaart gezet. Het ademen is een van de drie pijlers van de Wim Hof methode waarmee hij zo’n mooie resultaten bereikt en wereldwijd bekend voor is. Ten tweede is er het toegenomen bewustzijn voor natuur en spiritualiteit. Deze tendens is zichtbaar geworden door de opkomst van zaken als yoga, biologisch en plantaardig eten, klimaatbewustzijn, meditatie en dus ademwerk. Allemaal dingen die een paar decennia nog alles behalve mainstream waren, en waarvan de meeste inmiddels zelfs hip geworden zijn. Ademwerk is daarvan the new kid on the block.

Ademen kunnen we allemaal en als je dit leest dan doe ook jij dat afdoende om te kunnen overleven. Voldoende en optimaal zijn echter niet hetzelfde en verreweg de meeste mensen ademen te snel, te hoog, te veel, door de mond en niet volledig. Met gerichte ademoefeningen kun je je gezondheid en prestatievermogen positief beïnvloeden. Ademwerk of breathwork, zoals ademoefeningen ook wel genoemd worden, tapt zoals gezegd in op de diepste lagen van je systeem en kan zo voor sterke veranderingen zorgen. Er zijn oefeningen voor onder andere;

  • meer rust en balans en stressreductie
  • beter slapen voor de nacht
  • meer energie en wakkerheid
  • het verhogen van je mentale prestatievermogen
  • het verhogen van je fysieke prestatievermogen
  • het verbeteren van de functie van je immuunsysteem
  • het behandelen van fysieke gezondheidsklachten zoals longproblemen en hyperventilatie
  • het behandelen van mentale gezondheidsklachten zoals depressie en burn-out
  • het doorbreken en oplossen van emotionele blokkades
  • het herstellen van de balans in de breedste zin van het woord

Niet optimaal ademen kan leiden tot mentale en fysieke onrust, een hogere bloeddruk, spanning in het lijf, verminderde emotieverwerking, een verminderde werking van het immuunsysteem en zaken als slecht slapen zoals door slaapapneu. Andersom kan het je helpen je bloeddruk te verlagen, minder verkoudheidsklachten en verstopte neus te hebben, sneller je stress te kunnen beheersen en meer rust te ervaren, betere fysieke en mentale prestaties te kunnen leveren en het helpt je simpelweg om meer in balans te komen en gezonder en sterker te worden.

Net zoals bij voeding is er een breed spectrum aan opties en afhankelijk van wat je zoekt of nodig hebt, is er vrijwel altijd een specifieke techniek die je kan helpen. Alleen al het in de basis beter gaan ademen kan al een wereld van verschil betekenen. Door je basis ademhaling te oefenen, herstel je de balans in zowel je lichaam als geest en wordt je gezonder, sterker en productiever. Waarbij de veranderingen al binnen een paar seconde voelbaar kunnen zijn.

Het is niet voor niets dat topsporters en zelfs elitetroepen van het leger zoals de NavySEALs, ademoefeningen opgenomen hebben in hun trainingsprogramma om te komen tot een optimale balans en presteren, zowel fysiek als mentaal.



Wat kan ik voor jou betekenen?


Sinds ik me verdiept heb in de magische wereld van het ademen, heb ik twee opleidingen tot ademcoach doorlopen. De een om met ademsessies emotionele blokkades te doorbreken en op te lossen, de ander om mensen met luchtweg- en ademproblematiek te kunnen helpen met specifieke oefeningen.

Ik begeleid mensen een-op-een, vaak binnen de praktijk voor fysiotherapie, en geef breathclasses voor groepen. Ook is breathwork een vast onderdeel van mijn retreats geworden en combineer ik dat met meditatie en yoga en ben ik bezig met het maken van een cursus Adem je Gezond en Sterk, waarin mensen kunnen leren over hoe de ademhaling werkt en wat het ons kan brengen en vooral ook vertelt over onszelf. Want we ontwikkelen in ons leven op basis van de dingen die we meemaken een specifiek adempatroon. Je adempatroon vertelt jouw verhaal want door trauma’s, aanhoudende stress of onzekerheid gaan we bepaalde regio’s vastzetten of van weg bewegen en wordt de ademhaling minder open en vrij. Dat leidt tot klachten en houdt de zaken die het veroorzaakt hebben in stand. Aan de andere kant kan met de adem de vicieuze cirkel vaak juist doorbroken worden. En het mooiste van alles, we gebruiken een natuurlijke methode van het lichaam zelf en het lichaam weet de weg en door weer meer bewust te gaan ademen en de adembewegingen van binnenuit wat vastzit los te doen bewegen, gaat het vanzelf weer stromen.

Mijn aanpak is net als bij al mijn andere diensten concreet, down-to-earth en to-the-point. Ik hanteer praktische en toegankelijke methoden die volledig afgestemd zijn op degene of groep waarmee ik werk en mijn trainingen zijn geschikt voor beginners als ook gevorderden.



Hoe gaat dat in zijn werk?

Ademwerk is super laagdrempelig. Je hoeft fysiek niet eens in staat te zijn te bewegen om ermee te kunnen werken. Toch werkt het diep door in je systeem en kan het tot veel veranderingen leiden, al binnen enkele seconden. Ademwerk is enerzijds bewust worden van je ademhaling en wat deze je te vertellen heeft en anderzijds door bewust en gericht te ademen daar te werken waar je behoefte aan hebt.

  • Breathclass: elke zondag geef ik om 17:30u een Breathclass bij YogaZentrum Nada. Dit is een groepsles met ademoefeningen om via je ademhaling de balans te herstellen en je systeem weer vrij en stromend te maken. De les is zowel op locatie als online te bezoeken en toegankelijk met OneFit en ClassPass.
  • Cursus Adem je Gezond en Sterk: in vijf lessen van twee uur gaan we dieper in op het ademen wat betreft fysiologie en anatomie, symbolische en energetische betekenis en uiteraard de praktijk. Zodra de cursus af is zal ik dat hier meteen bekend maken. Mocht je op de hoogte gehouden willen worden ervan, laat het me weten via het contactveld beneden.
  • Meditatie-breathwork retreats: meer over mijn retreats vind je op mijn meditatie website
  • Ademtherapie: heb je adem- of longklachten en wil je graag een consult bij me boeken als fysiotherapeut. Ook voor mensen met benauwdheidsklachten vanwege longcovid kan ik vaak wat betekenen. Alles daarover vind je onder het tabblad fysiotherapie.
  • Ademsessies: met een ademsessie gaan we de diepte in en via het verbonden ademhalen worden emotionele en fysieke blokkades benaderd en bevrijd. Wil je graag een ademsessie boeken bij me of daar meer over te weten komen? Alles daarover vind je op deze pagina.




Waarom ik je kan helpen?

Naast dat ik al vele jaren zeer regelmatig met ademwerk bezig ben, in het Tibetaans boeddhisme met niet openbaar toegankelijke fire breaths gewerkt heb, met Wim Hof in een ijsbad heb gezeten, vele yogalessen gevolgd heb en veel gelezen heb over ademwerk, heb ik ook cursussen gevolgd in onder meer SOMA breathing en Pranayama technieken.

Daarnaast ben ik gecertificeerd ademcoach voor de opleidingen van Annette Weers en de Buteyko methode.

Het beste uit dit alles zal ik jou bieden als je graag eens bij me langs wil komen voor ademwerk.