8tracks icon Behance icon Blogger icon CodePen icon Delicious icon DeviantArt icon Dribbble icon Etsy icon Facebook icon Flickr icon Foursquare icon GitHub icon Google+ icon Instagram icon Last.fm icon LinkedIn icon Myspace icon PayPal icon Pinterest icon SoundCloud icon Stack Overflow icon StumbleUpon icon Tumblr icon Twitter icon Vimeo icon YouTube icon Yelp icon

Behandeling van het stuitje

Stuitklachten, ook wel coccygodynie genoemd, is een aandoening die voor veel ellende kan zorgen. Zitten, opstaan uit zit en fietsen worden vaak erg pijnlijke bezigheden en ook toiletgang en geslachtsgemeenschap kunnen erg pijnlijk zijn. Zo kan pijn in de stuit zorgen voor sterke beperkingen in het dagelijks functioneren.

Stuitklachten kunnen ontstaan door meerdere redenen. Klassiek is de val op de billen, zoals hier in onderstaande filmpje gedemonstreerd wordt. Ondanks dat ze regelmatig voorkomen, is er nog weinig bekend over hoe er mee om te gaan in de medische en paramedische wereld. De arts, fysiotherapeut en manueel therapeut leert doorgaans ‘dat het er zit’ en daar houdt het mee op. Gelukkig is er steeds meer kennis over de diagnostiek en behandeling voorhanden. Vooralsnog wel nog bij erin gespecialiseerde behandelaars.


Coccygodynie

Het stuitje is het laatste gedeelte van de wervelkolom en bestaat uit een paar kleine wervels. Klachten van het stuitje ontstaan vaak na een val of bij een bevalling en uiten zich doorgaans in pijn net achter de anus en een drukgevoeligheid op deze plek. De klachten komen meestal door een vergrote of verminderde beweeglijkheid, en/of een verkeerde positie van het stuitje.

Een veranderde stand of functie van het stuitje kan weer samengaan met een veranderde functie van de bekkenbodem spieren, die belangrijk zijn bij onder meer het urineren en de stoelgang en voor de stabiliteit van het bekken. Het kan ook zorgen voor veranderde functie of stand in de omliggende regio zoals het bekken, de ingewanden, de lage rug, de liezen en de heupen en zelfs doorwerken tot hoog in de nek en voeten.


Behandeling

De belangrijkste behandelmethoden van aanhoudende stuitklachten waren vooralsnog een operatieve verwijdering ervan of een inwendige correctie door een osteopaat of bekkentherapeut via de anus. Tegenwoordig zijn er gelukkig ook minder ingrijpende of invasieve technieken voorhanden om de beweeglijkheid en stand van de stuit te beïnvloeden en de klachten vaak snel verminderen, ook als die al lange tijd aanwezig zijn.

Zie voor meer info deze video:

Ik heb deze gespecialiseerde opleiding in stuitcorrectie gevolgd en als manueel therapeut ben ik ook in staat de omliggende regio’s die mogelijk beïnvloedt worden door de stuitproblemen, effectief te behandelen.

Wil je graag een afspraak maken? Stuur me een mail op roel@roelwilbers.nl.


Tenslotte alvast wat tips bij stuitklachten:


Verminder de pijn tijdens het zitten

Bij het zitten komt er vaak druk op het stuitje. Dit is vooral zo bij het onderuitgezakt zitten en het zitten op harde ondergrond. Doordat de stand van het bekken bij mannen en vrouwen iets anders is, hebben vrouwen hier vaak sneller last van. Door rechtop te zitten wordt de druk van het stuitje vermindert.

Verdere afname van de druk ontstaat door een handdoekje op te vouwen tot een brede platte rol van een centimeter of tien en die breed onder de zitbeenknobbels te leggen. Deze vind je door op je handen te gaan zitten en te voelen waar je de harde botpunten voelt. Dit is gemakkelijker mee te nemen dan een zitring, die het zitten vaak ook prima ontlast. Het is geen oplossing maar zorgt wel voor minder klachten. De Backjoy Core is een heel comfortabel kussentje dat je in je stoel kunt leggen en het stuitje ontlast.


Ontspan de bekkenbodem

De bekkenbodemspieren hechten direct aan aan het stuitje. Ze kunnen bij een dysbalans (die ook veroorzaakt kan worden door een dysfunctie of dyspositie van het stuitje) voor meer last zorgen omdat er getrokken wordt aan een pijnlijke plek. De training en ontspanning ervan is het specialisatiegebied van de bekkenfysiotherapeut maar met wat simpele oefeningen kom je vaak al een heel eind.

Een goede oefening is de volgende. Ga zitten op je handen zodat de uiteinden van je vingers (die van de linker en rechter hand naar elkaar wijzen) net aan de binnenzijde van de zitbeenknobbels zijn. Dit helpt je om ‘breed te zitten’. Nu span je je bekkenbodem aan en laat je bewust de spanning ook weer los. De bekkenbodem span je aan door je ‘plas op te houden’ of je anus wat in te trekken. Bij de ontspanning kun je proberen je stuitje helemaal ‘los te laten’. Ook kun je proberen te ademen naar de bekkenbodem en zo ontspanning te krijgen.


Rekken van de diepe bekkenbodemspieren

De diepe bekkenbodemspieren, zoals die van de anus, geven bij te veel spanning trek aan het stuitje. Door ze te rekken creëer je vaak wat ontspanning voor de regio rond het stuitje en dus van de trekkrachten.

Ga zitten op je knieën waarbij deze breed uit elkaar zijn. Ook je voeten zijn breed zodat je tussen je voeten kunt gaan zitten. De handen zijn naar voren gericht en de houding lijkt dus op de childspose met yoga. Je kunt nu rek geven aan de diepe bekkenbodem door met de billen (‘richt met de anus’) wat naar links en rechts te bewegen. Voel zelf wanneer je de stretch voelt. Door iets hoger of lager te gaan met het zitvlak of je rug wat meer te hollen, kun je de stretch vergroten.


Zit achter op het zadel bij het fietsen

Fietsen is vaak pijnlijk bij mensen met stuitklachten. Zorg ervoor dat je niet te ver voor op je zadel zit (zoals verreweg de meeste mensen).

Hoe meer je achter op je zadel zit, hoe minder druk er op het stuitje komt en je gebruikt je zadel zoals het bedoeld is. De brede achterzijde van het T-vormige zadel is waar de zitbotten dienen te rusten.